Ringweg Oost

Ringweg Oost. Een Leids of een Leiderdorps probleem. Een betere bereikbaarheid van de stad Leiden is het doel. Een vollopend Leiderdorp is het resultaat.
Om dit te bereiken is een compleet netwerk van ringwegen rond de stad Leiden een absolute noodzaak hierin. De hoge verkeersdruk op de centrumstraten zoals Hooigracht en Zijlsingel geven dagelijks files en doen afbreuk aan het woon- en leefklimaat. Dus verplaatst de gemeente Leiden het probleem naar Leiderdorp. Onbeholpen onderzoek naar tracés heeft uiteindelijk geresulteerd in de respectloze keuze van bijltjesdag voor de burgers van Leiderdorp. Een politieke zege ten koste van het leefklimaat komt in zicht.
Het probleem van de bereikbaarheid van Leiden is ontstaan door knullig beleid van de afgelopen tientallen jaren. Nooit rekening houdend met een eventuele ringweg is er de afgelopen jaren klakkeloos gebouwd en zijn alle mogelijkheden om Leiden te ontsluiten volgeplempt met gebouwen al dan niet voor wonen. Gewaarschuwd is er genoeg. Geld was de drijfveer en de infrastructuur als altijd ondergeschikt. We zien wel waar de kruik barst.
In het beleid om het centrum van Leiden autoluw te maken vanaf de zeventiger jaren is nooit geanticipeerd inzake de gevolgen. Kennelijk is van het beleg van Leiden in 1573 tot 1574 door de Spanjaarden niets geleerd. Bezetter Hertog van Alva kraaide toen historie met de opmerking dat hij de Leidenaren wel fijn zou knijpen als boter, vergetende dat de boter door zijn vingers sijpelde. Leiden kneep het centrum af voor verkeer en het verplaatste zich naar de buitenkant en nu loopt het vast. Dat kon je op de vingers natellen.
Dat het rotzooi gaat geven staat als een paal boven water. De Leidse Hooigracht gaat afgesloten worden voor doorgaand verkeer, daar wordt de Rijn Gouwe Lijn gerealiseerd. Het binnenkomen van Leiden via de diverse invalswegen wordt ontmoedigd en het verkeer zal zich naar de rand moeten begeven.
Leiderdorp in last.
Tijdens de bouw van de tunnel onder de Zijl tussen de Waard en de Zijldijk wordt in Leiden de Sumatrastraat overbelast.
Bij Leiderdorp gaat de bussluis weg en wordt verkeer het Zijlkwartier in geleid.
Het gehele project gaat zo een drie jaar duren. Leiderdorpse tunnel ca. twee jaar. Zwaar overlast voor de woningen aan de Zijldijk met een grote kans op schade. Immers deze huizen staan op een zandplaat en staan als zodanig niet onderheid plus dat de water-huishuishouding een belangrijke rol speelt.
De financiering is rond als we de Leidse wethouder John Pius René Marie Steegh van GroenLinks mogen geloven. Investeringskosten 147,2 miljoen. Dekking totaal inclusief indexering 166 miljoen. Basis de sprookjestuin van de Efteling.
Hoe geloofwaardig is die wethouder John Steegh van Leiden dan wel niet. Als we de oplichtingpraktijken van de Kringloopwinkel bekijken (klik hier) dan denk ik dat de man wel voor het cijfer nul in aanmerking komt.
Het college van Leiderdorp heeft kennelijk al aangegeven een bedrag van 5 miljoen bij te passen zonder dat de raad dit weet, wat geïndexeerd wel weer een miljoentje hoger uit zal vallen. De gereserveerde Nuon gelden zullen hiervoor wel aangesproken worden. Aanpassing infrastructuur Leiderdorp hierin niet meegenomen.
Ik ken geen tunnelproject waar de begrotingen van kloppen. Overschrijdingen zijn structureel
Recentelijk de Noord Zuidlijn begroot voor Amsterdam op 317 miljoen euro komt op een bedrag van bijna drie maal zoveel uit: 900 miljoen.
De metro in Den Haag, ook zo een tunnelproject wat klappen met geld heeft gekost en allen maar tegenvallers. Leiden waar begin je aan met de tunnel Zijldijk. Leiderdorp waar zit je verstand. Vertragingen van jaren meer regel dan uitzondering.
Als we de cijfertjes van toename verkeer, geluidsoverlast en de daaraan gekoppelde luchtkwaliteit van Leiderdorp bekijken dan zien we dat er gemanipuleerd wordt. Kennelijk leidt meer verkeer tot minder overlast. De Rietschans als voorbeeld geeft voor de start van de tunnel een maximale waarde NO2 aan van 25,4 µg/m3. Na de realisatie 22,4µg/m3. (klik hier)
Dus bij meer verkeer minder uitstoot. En dan hebben we het nog niet eens over alle van belang zijnde factoren inzake. Het gebied tussen de Rietschans en de Oude Spoorbaan wordt uitgeroepen tot rookvlees zone.
Veel meer is er over te zeggen en zal er ook over gezegd worden. Dinsdag a.s. wordt het onderwerp in de commissie ruimte behandeld en eventueel klaargestoomd voor de raad van 14 dec. a.s. Van het inspraak traject is behoorlijk gebruik gemaakt door het Comité Zijldijk (bewoners Zijldijk) en de Stichting Wijkbelang Ringweg Oost (belangen van meer dan 1000 huishoudens die aan of in de buurt vanb de weg komen te wonen).
Tijdens de presentatie gezamenlijke raadscommissie Leiden/Leiderdorp inzake ringweg Oost van 17 nov. jl. is er wat afgeneuzeld. Locatie gemeentehuis Leiderdorp. Veronderstellingen, verwachtingen en wat nog meer voor prietwoorden je hiervoor kunt bedenken vierden de boventoon. Het Leidse plebs van bestuurders als absolute incompetente nullen. Oneigenlijke argumentatie om kracht bij te zetten, wegwuivende alle gevoel voor realiteit. IJskonijnen.
Om half twaalf ’s avonds na afloop van de presentatie met gezamenlijke vredesborrel liep wethouder John Steegh te dolen in de hal. “Wat zoek je” vroeg ik hem? Toch niet je verstand dacht ik minzaam. “Ik zoek mijn jas” stamelde Steegh. “Jassen van Leidse bestuurders die hier na elven ’s avonds nog hangen geven we aan de kringloopwinkel in Leiden” gaf ik aan. Een zuur lachje was het gevolg.
Met gemengde gevoelens ging ik naar huis.
Sjoerd










Bezetting van Leiden in 1573 en 1574? Oei, we moeten de geschiedenisboekjes herschrijven. Je bedoelde wellicht het beleg. Want de bezetting, daar kwam Spanje niet aan toe en dat vieren we iedere 3 oktober. Onzet, niet bevrijd!
Je inleidende deel vind ik weinig verheffend. Ook onjuist. Een rondweg rond de stad Leiden is geen Leidse uitdaging maar een regionale uitdaging. Leiden verplaatst niet een deel van haar probleem naar Leiderdorp, maar Leiderdorp deelt reeds in het probleem. Me dunkt, een groot deel van Leiden moet een offer brengen voor de rondweg, maar ergens zal die rondweg grondgebied van buurgemeentes raken, wil het aansluiting maken op bestaande of te verleggen infrastructuur. Nu we dus vaststellen dat je daarin onjuist oordeelt, kunnen we verder.
Een groot deel van de nu in beeld komende Leidse traceoppervlakte was voor de oorlog nog Leiderdorp. De Kooij stond er al veel langer dan dat er een verkeersprobleem was, en de volgeplempte leegte is vooral aan Leiderdorpse zijde geweest. Slechts het randje Kooij langs de Oude Rijn is in de laatste decennia gebouwd. Kortom, ken je historie voor je oordeelt.
De spijker raak je op de kop als het de bespreking van onkunde en inmiddels klassiek politiek opportunisme betreft aangaande dit soort buitengewoon ingrijpende projecten. Het tracé van deze rondweg slaat namelijk helemaal nergens op. Het is werkelijk van de zotte waar Leiden mee bezig is. Een rondweg die op een paar meter hemelsbreed verwijderd ligt van de Willem de Zwijgerlaan – een geijkt trace voor een rondwegdeel – en die dwars door de Kooij moet worden aangelegd. Hoe kom je er op als ambtenaren en politici???
De Leidse rondwegambitie begrijp ik volkomen. Is ook nodig. Maar Leiden heeft tegenwoordig met alles haast. Tegen alle logica en rede in duwt men een volkomen onverantwoord, onbatig en stadsverneukend project als de RGL erdoor. Daarnaast deze rondweg, die een absurd tracé kent en delen van de stad en Leiderdorp inderdaad zal pijnigen. Het is volkomen absurdistisch hoe men met de tracés is omgegaan. Oorspronkelijk in die vermaledijde ateliers uitgewerkt en zie hier een gedrocht van een plan.
De kosten worden op 166 mio euro begroot. Dat zal uiteindelijk inderdaad wel rond de 250 mio gaan liggen. En daarvoor krijgt men dan een zeer bescheiden rondweg, die een groot deel van het tracé door stad en dorp doet voeren. Ergo, ik mis het gehele rondweg principe. Er klopt niets van. Het is een plan van en door leken, niet dwarsgezeten door enige kennis of inzicht. Maar Leiden grossiert in dergelijke lieden. De RGL is er ook al zo’n sprekend voorbeeld van …
Kortom, ik vind je intro niet sterk, maar deel wel de mores van je verhaal! ;)
A. Goossens
20 november 2009
Bij de verkeerspresentaties rond de winkelhof werden plaatjes getoond, door Goudappel van een Engelendaal, twee keer tweebaans met bij de kruispunten nog uitvoegstroken naar links en naar rechts, dus bij bijvoorbeeld de Vronkenlaan zelfs vierbaans. Zo zou het verkeer voor een grotere Winkelhof en toekomstige verkeersdruk van Ikea tot reductie van overlast komen, zelfs ten opzichte van de huidige situatie. Toen een allerte burger vroeg (nee ik niet!) waarom die ideale verkeersituatie nu al niet werd gerealiseerd was het antwoord dat de bestaande verkeerslichtinstalatie nog niet was afgeschreven:-). Ik heb het over de presentatie in de Muzenhof, uit mijn geheugen eind 2006, daar moeten notulen van zijn.
Nu lees ik in de gemeenteberichten in ons lokaal suffertje twee keer eenbaans en een sneltram in het midden. Worden eerdere aannames uit projecten onderhanden, zoals de Winkelhof nu mee genomen of is dit weer een opzichzelf staand initiatief wat straks niet inpasbaar blijkt?
Kijk de burgers uit het oude dorp ontberen nu een komplete winkelstand en in de verkeersvisie Holland Rijnland straks ook openbaar vervoer. Moeten die nu voor de wekelijkse boodschappen gaan aansluiten op de file die bij één baan zeker zal ontstaan op de Engelendaal naar de Winkelhof of moeten die voortaan maar dagelijks gaan inkopen via de (duurdere)belbus en overstappen op de sneltram om zo te kunnen inslaan wat ze dragend mee kunnen nemen. Of worden we via noodhulp bevoorraad, zoals in meer achtergebleven gebieden?
Ik zelf heb de Albert Heijn in Koudekerk al ontdekt en hoewel kleiner, het meeste is er te koop. En verder dan maar wat meer CO2 en naar Forepark of de Vijfmeilaan.
Een integrale visie en mee dragen in de regionale problematiek betekent toch minstens dat ook onze eigen problematiek wordt meegewogen?
Verder is het leuk om nog eens de oude stadsuitleg tekeningen van bijna een eeuw geleden van Leiden te zien, waar nog vakbekwame ontwerpers een mooie volledige rondweg hadden gepland met wegen die nu voor de Leidse burgers gauw tot 30 kilometerzones zijn bestempeld, zodat het probleem elders moet worden opgelost.
Allert het lijkt op de DSB zaak. Eerst je eigen mogelijkheden verprutsen en dan met een claim bij anderen komen. Ik hoop dat onze bestuurders hun verantwoordelijkheid kennen en ook de Leiderdorpse belangen voldoende laten meewegen.
Het optreden voor TV West van Steegh deed mij denken aan de wethouders Waal en Tesselaar die met landmeters en al eind 70er jaren op Zoeterwouds grondgebied hun gewenste flatgebouwen stonden in te meten. Die werden nog gewoon verjaagd.
Wouter
Wouter
20 november 2009
Herstel hr. Goossens. De geschiedenis is herschreven. Dank voor de tip.
Over de tweede alinea gaan we niet twisten. Het is een inleiding uit de berichtgeving van Leiden en de basis waarop de ringweg kennelijk ingegeven is. Ben wel met je eens dat dit deels een regionaal probleem zowel voor de om- als de achterliggende gemeenten.
Precies, dat laatste randje aan de Kooi, wat aan de Zijl grenst. En dat bedoelde ik o.a. ook. Heb de historie van Leiden gevolgd vanaf de zeventiger jaren als inwoner en ondernemer. Zelfs nog actief de VVD moves gevolgd inde tijd dat onze burgemeester zich nog met de verkiezingskraampjes bezig hield. Dus ga mij niet corrigeren hierin.
Er zijn indertijd weldegelijk plannen geweest tot een ringweg maar nut en noodzaak vielen ten prooi aan bouwlust en financieel gewin. Heb het uitknijpen van het centrum voor auto’s “lijfelijk “ meegemaakt en dit is uiteindelijk uitgemond in het verplaatsen van mijn nering naar Zwolle.
Ik begrijp de door jouw genoemde rondweg ambitie volkomen, maar kan er geen begrip voor opbrengen.
Dank voor het compliment voor de mores. Uit de grote grabbelton van gevolgen heb ik er maar een paar onderwerpen kunnen lichten. De tunnel had ik graag nog wat verder uit willen diepen. Een (te?) complex technisch hoogstandje waar uitsluitend risico’s inzitten om reden van teveel vaagheden en onbekendheid. Afhankelijk van wat de raad gaat doen, wel en hoe of niet, zal er nog wel meer geproduceerd worden.
Wouter. Dank voor de interessante reactie. Inderdaad twee maal éénbaans voor de Engelendaal is de bedoeling na het tunnelen. De vrijgekomen baan voor “hoogwaardig” vervoer. Een busstrook noemen we dat. De sneltram is wel over gesproken en kent voor zo ver ik weet geen vervolg.
Het opheffen van de buslijn uit het oude dorp is natuurlijk absurd. Ondanks de druk op de wethouder dit aan te kaarten en ongedaan te maken lijkt het een feit. Schandalig.
En inderdaad die wethouder Dick Tesselaar en Cees Waal. Ook al twee van die PvdA nullen. Daar heb ik indertijd wat mee in de clinch gelegen. Bouwputten voor de deur van mijn toko. Magazijn om de hoek onbereikbaar. Beloftes totaal niet nagekomen.
En om maar eens verder af te dwalen die dropveter van een Pechtold verderop in de negentiger jaren met zijn Oostvlietpolder sabotage.
En zo vervolgen wij onze weg Wouter. Koudekerk als aantrekkelijk toevluchtsoord voor de boodschappen en om te wonen. Hier laat je wat, daar vind je wat.
Sjoerd Postma
21 november 2009
Leuk, dus Wouter ik kan je wel eens tegenkomen bij ‘onze’ AH! Dat vind ik mooi nieuws op de zaterdag!
Sjoerd, twee zaken: hoe kun je nu zeggen dat een rondweg slechts deels een regionaal probleem is? Dat is conservatisme tegen beter weten in en wat mij betreft net zo afgestompt als jouw beschuldiging als zou Leiden de problemen exporteren. Dat is dom versus dom, en dat leidt zelden tot verstand. Ten tweede, welke rondwegambitie van mij begrijp je en vooral waarom – als je die begrijpt – ben je het daar mee oneens? Leg dat eens uit.
Een tunnel of deels verdiepte aanleg van een rondweg in een stedelijke omgeving is een must. Doe je dat niet dan belast je de omgeving van zo’n rondweg veel te veel met geluid- en emissie. Het is voor mij onvoorstelbaar dat een route door de Kooij bijvoorbeeld emissiecijfers zou laten zien die NOX en fijnstof onder de normen houden. Daarmee is dan gemanipuleerd. Leiden kent nu al vele rode gebieden, waar de emissies op of over de rand gaan. Zou een concentratie van vervoersstromen dan logischerwijs tot relatieve of absolute vermindering leiden aan weerszijde van de rondwegtracés. Het lijkt me een mathematisch wonder. En die bestaan niet in zo’n emperische wetenschap, dus zal er wel sprake zijn van politieke wonderen, want daarvan zijn er genoeg.
Dat bebouwing langs de Oude Rijn nu a posteriori dom zou zijn, vind ik wijsheid van vandaag. De bebouwing langs de rivier vind ik logisch. De oorsprong zelfs van Leython en Leythendorp. Volmaakt gezochte argumentatie. Het is immers Leiden zelf die de randen opzoekt. Een logische rondwegpoot is de Kanaalweg, verlengt. De andere poot zou de Willem de Zwijgerlaan zijn. Daarbinnen moet men dan improviseren. Met name aan Leiderdorpse zijde is de casus uiterst complex. Des te opvallender dat een paar ateliers in korte tijd een aantal scenario’s kiezen en daar snel een besluit in wordt genomen. Tja, met die gekoppelde subsidies forceert de provincie een snel besluit. En snel in de politiek gaat altijd gepaard met ondoordacht. Dit is namelijk een ongelofelijk complexe kwestie, die niet met een beknepen budget en een beknepen visie moet worden opgepakt maar met oog voor duurzaamheid. Zoals men dat bijvoorbeeld in Voorburg en Leidschendam deed met de vrijwel geheel ondertunnelde verbindingsweg A4-Landscheidingsweg. Geweldig. Zo doe je dat in de moderne tijd.
A. Goossens
21 november 2009
Illusies blijven je parten spelen hr. Goossens. Deels een regionaal probleem om reden van de insteek van Leiden de RGL tegen de wil van de inwoners van Leiden door het centrum te laten lopen en om die reden een probleem creëert. De autoluwe Breestraat als traject te negeren en een belangrijke verkeersader als de Hooigracht af te sluiten. De Breestraat route had een heel ander beeld gegeven.
Simpelweg gaat men dit verlengstuk van de RGL oplossen met een tweebaans ringweg met de nodige knelpunten waarvan op voorhand al kan worden aangenomen dat deze de capaciteit van het verkeer niet aankan. Ook het verkeer via de singels, Hoge Rijndijk, enz. wordt via deze ringweg verwerkt. Als je nu op het Noordeinde moet zijn vanaf die Hoge Rijndijk positie kun je dat door de stad op doorgaande wegen op een redelijke manier bereiken. Maar in het nieuwe scenario wordt gesproken over een autoluw centrum, ingaand verkeer wordt ontmoedigd en wordt alles via de ringweg gestuwd. In de nieuwe situatie moet je via de ringweg Leiderdorp, Willem de Zwijgerlaan (waar overigens in de berekeningen Ikea niet zijn meegenomen voor de huidige vernieuwing) voor het station langs Morssingel, Morsweg, Rijnzichtstraat Haagweg. Bestemming bijna bereikt. Of via de Kanaalweg, Churchillaan (ook overbelast) en de Haagweg.
Ik vind je een beetje zelfingenomen drammerig in je conclusies. Leg de kaart van Leiden eens voor en ontwaar de logica. De presentatie Ringweg Oost heb ik je gestuurd en surf eens voor relevante info over het internet
Sjoerd Postma
21 november 2009
Volgens mij begrijp jij mij niet zo goed, waarde Sjoerd. Ik begrijp jou op mijn beurt niet als je mij drammerig in mijn conclusies waant, want het enige dat ik concludeer is dat die rondweg die nu wordt voorgesteld een gedrocht is en daar lijk jij het slechts mee eens te zijn. Dus hold your horses en probeer voor de verandering eens te luisteren naar iemand die wat betreft grote projecten en infrastructuur in deze regio (tot nu toe) altijd gelijk heeft gekregen door de feiten. Nooit gelijk gekregen van de politiek overigens, dus dat gelijk is niets waard geweest.
A. Goossens
21 november 2009
Behalve dat je het leuk vindt me AH Koudekerk te ontmoeten Allert neem je de rest niet serieus. De rondweg was er oorspronkelijk gepland, liep over het Waardeiland en via de Sumatrastraat. In de begin jaren 70 werd dat tot een industriegebied bestempeld wat verder nooit echt uit de verf is gekomen. Niet voor niets heeft de gemeente Leiden zelf daar nogal wat organisatieonderdelen ondergebracht in de loop der tijd om het vol te krijgen.
En je gejuich over de Seijtwendetunnel, ik gebruik hem nogal eens als hij niet gesloten is voor onderhoud of andere flauwekul. Het is bijna een gok of die te gebruiken is. Ik ga regelmatig naar de Landscheiding of naar Bronovo en ken het ongemak van de frequente afsluiting.
Mijn punt blijft dat Leiden de sleutel tot zelfoplossing in bezit had, die heeft weggegooid en nu geholpen moet worden door derden, tegen hoge lasten en ongemak voor die derden.
Behalve de overlast in de binnenstad van Leiden die je serieus neemt, mag je minstens de overlast voor Leiderdorp mee laten wegen.
De statuur die je aanneemt van een over de grenzen kijkende staatsman doet geen recht aan de problematiek die Leiderdorp krijgt voorgeschoteld om problematiek van Leiden te helpen oplossen. De Sumatrastraat is nog vlak voor de verkiezingen tot 30 kilometerzone gemaakt, er was een tracé rondweg wat opportuun is verkwanseld.
Wouter
Wouter
21 november 2009
Wouter, ik neem je reactie wel degelijk serieus.
Ik spreek geen jolijt over de feitelijke uitvoering van de Seijtwendetunnel, slechts over het feit dat in een dicht bevolkt gebied drukke verbindingswegen overdekt moeten worden uitgevoerd. Overigens neem ik de weg ook met enige regelmaat en (op één keer na) altijd met veel effectieve korte reistijd. Maargoed, dat verkeert kennelijk. Kan best zijn.
Ik kijk integraal aan tegen een vervoersprobleem in de regio Wouter. Ik herken in jouw reactie en die van Sjoerd slechts een xenofobe benadering. Leiderdorp bouwt zonder overleg met Leiden een IKEA. Doet dus precies hetzelfde als Leiden. Bovendien is Leiden de centrale gemeente in de regio met stadse uitstraling. Reden voor de randgemeenten daar te zijn en te kunnen bloeien. De regio gebruikt de stad Leiden volop. Leiderdorp zelf is een gemeente die zich profileert als een ondernemersgemeente met relatief enorm veel arbeidsplaatsen en bovendien een sub-regionaal groot winkelcentrum. De nieuwe Winkelhof ambities reiken zelfs tot een volwaardig regionaal winkelcentrum. De ambities voor de zorgboulevard zijn eveneens regionaal, wat evenzo geldt voor de meubel- en autobranches. Kortom, het is naief te spreken van een Leidse kwestie. Het is een integrale uitdaging voor de gehele regio. En het stuit mij tegen de borst hoe eenzijdig daar tegenaan wordt gekeken. Overigens was LL de enige partij die indertijd bij het in 2007 voor het eerst opkomende rondwegplan, aangaf dat je dat niet zo xenofoob moet bekijken. Juist dan kun je meepraten, niet als je je opstelt zals de Leiderdorpse politiek nu: rondweg prima, maar geen last voor Leiderdorp. Yeah right …
Leiderdorp zal enorm gebaat zijn bij een rondweg. De stagnatie in het dorp vanwege juist het ontbreken van een rondweg is enorm. Het is daarom alleen maar van belang er constructief over mee te willen praten en alvast te aanvaarden dat je een beetje ongemak op een bepaalde locatie krijgt. En anders houd je het lekker zoals het is. De halve dag vaststaan!
Maargoed, iedereen zijn mening over deze affaire. Het wordt uiteindelijk slikken én stikken voor Leiderdorp. Zeker met de wijze waarop men zich nu opstelt. Dat neemt niet weg dat ik de Leidse oplossing dus verafschuw.
Nog even over dat Waardeiland en de Sumatrastraat. Dat had zeker een aardig rondwegtrace geweest. Maar we spreken dan over begin jaren zeventig. Bijna 40 jaar geleden. Is het nu werkelijk redelijk om zo te redeneren? Ik vind van niet eerlijk gezegd.
A. Goossens
21 november 2009
Allert, het is de gebruikelijke discussietechniek om mijn vraag om de overige bezwaren mee te wegen af te doen als Xenofoob. Dat is dezelfde techniek die men gebruikt bij een discussie over Israël, waarbij degene die kritiek heeft verweten wordt antisemiet te zijn of erger. Je hoeft het dan niet verder over de inhoud van de discussie te hebben en dringt de tegenstander in het defensief. Een typische D66 stelling ook om ieder ongewenst argument Xenofoob te noemen, zichzelf verheffend en de opponent diskwalificerend.
Lees mijn reacties neutraal en in de tijdsvolgorde.
Dan zeg ik, in de jaren twintig vorige eeuw onderkende men de noodzaak van een rondweg, die mogelijkheden zijn tot de jaren zeventig opengehouden. Leiden heeft die mogelijkheden bewust om zeep geholpen.
Een twee keer eenbaans Engelendaal (volgens het college standpunt, door hen verwoord in de gemeente advertentie ter wettiging van de ringweg Oost) naar een regionaal winkelcentrum en daardoor het Oude Dorp, zeker enige duizenden bewoners afsnijden van de eigenlijke gemeentelijke infrastructuur en openbaar vervoer en bereikbaarheid met de auto mag, nee moet zeker meegewogen worden in een beslissing om de Leidse binnenstad autoluw te maken.
Verder is Leiderdorp een slaapstad met eenzijdig veel laagwaardige arbeidsplaatsen. Daar komen er weer velen van bij als winkelbediende en magazijnmedewerker, allemaal minimum loon tot minimum plus. De Leiderdorpse bevolking overstijgt in grote mate dit ambitieniveau en gaat dus dagelijks de weg op naar haar werk. Dus ook het werkgelegenheidsverhaal levert niets op voor Leiderdorp en zorgt voor extra toestroom voor eerder genoemde banenzoekers uit de regio.
Kern is, Leiden verprutste doelbewust haar mogelijkheden. Als Leiderdorp die grootstedelijk mee moet oplossen dan dient het Leiderdorpse College duidelijk ook de Leiderdorpse belangen te verdedigen. Juist vanuit jouw vakgebied weet je dat je in onderhandelingen niet als onderliggende partij op je rug moet gaan liggen.
Noem mijn reactie dus niet Xenofoob, maar kijk verder dan weer een mooie tunnel naar wat dit voor Leiderdorp en zeker het Oude Dorp betekent.
Wat de Seijtwendetunnel betreft, kijk alleen maar naar TV West de verkeersberichten. Kijk naar het gestumper rond Roermond. Alleen hier is in de nieuwe situatie geen alternatief bij welke afsluiting dan ook.
Nee ik blijf op argumenten nu tegen en ben immer bereid om op te schuiven bij steekhoudende argumenten die de hele oplossing integraal benadert, dus niet alleen de schone binnenstad van Leiden, maar ook de lasten die het veroorzaakt voor Leiderdorp, het Oude Dorp en de toegankelijkheid van het regionale winkelcentrum.
Wouter
Wouter
22 november 2009
Wouter, ik ben de mening toegedaan dat een rondweg net zo goed een regionaal verhaal is als dat dit een Leidse uitdaging is. Ik noem de opstelling van de Leiderdorpse politiek in dit opzicht xenofoob. Dat is die volgens mij.
Een enkelbaans Engelendaal is een Leiderdorpse kwestie. Ziet niet op de rondwegkwestie toch? Het gedroom van Glasbeek over een trammetje langs die Daal is treurig. Misleidend.
Je hebt een aversie tegen tunnels merk ik. Dat ambtenaren in staat zijn van een simpele tunnel een ongekend technisch prestige object te maken, is geen nieuws voor mij. De tunnel in de A73 moet de veiligste van de wereld worden en daarom zwaar overgespecificeerd, met name met onbewezen techniek. Zelf ben ik betrokken bij de tunnel (van anderhalve kilometer over tien banen) in de A2 bij Oog in Al. Eenzelfde laken een pak. Dat neemt niet weg dat ik tunnels of overkappingen noodzakelijk acht als we nieuwe infrastructuur voor grote vervoersstromen in stedelijk gebied organiseren. Moet jij eens kijken naar de luchtmetingen langs de ‘rondweg’ in Den Haag. Een traject met karaktertrekken waar de Haagse Raad grijze haren van krijgt, maar waar Leiden nu – anno nu dus – mee wil beginnen. Leiden wil willens en wetens de aanslag op de gezondheid een rondweg maken door zwaar verstedelijkt gebied zonder enige vorm van overkapping. Met uitzondering van de tunnel onder de Zijl. Ongelofelijk en naar mijn idee kansloos. De MER zal dit tzt wel uitwijzen. Zo niet, dan wordt er gesjoemeld en moet de RvS weer gaan bijsturen.
Leiderdorpse belangen moeten volgens mij eerst eens objectief worden gedefinieerd. Ik heb sterk het idee dat daar divergerend over gedacht wordt. Mijns inziens heeft Leiderdorp er enorm veel belang bij dat een rondwegstructuur op een verstandige wijze tot vorming komt.
Merkwaardig dat je nu de zaak omkeert als het de Leiderdorpse opstelling betreft en stelt dat juist ik zou moeten weten dat je niet op je rug moet gaan liggen. Dat is nu juist mijn insteek. Want de reflexen uit de Leiderdorpse politiek zijn nu juist zeuren en steunen, in plaats van actief meedenken. Dat is dus op je rug gaan liggen. Leiderdorp staat niet op door die zakkenwasser van een Glasbeek naar huis te sturen omdat die de Leiderdorpse belangen niet vertegenwoordigd in dit dossier, maar die van HR. Nee, de Leiderdorpse Raad zeurt alleen maar. Kom zelf met ideeën, doorwrocht. En ideeën die niet een kaatsend effect hebben (alles in de schoenen van Leiden schuiven), maar ideeën waarbij duidelijk en constructief wordt meegedacht.
Anderzijds ben ik wel blij met de ouderwets obstructieve opstelling van Leiderdorp. Dergelijk dwarsliggen als het aankomt op ‘denken in de regio’ brengt een ARHI procedure dichterbij. En dat lijkt me uitstekend voor de regio. Dit ouderwetse verzuilde kaveldenken leidt alleen maar tot compromis op compromis. Terwijl een rondweg niet alleen van ongekende importantie voor de gehele regio is, maar daar tevens gerust 50 jaar zal liggen. Alle reden constructief mee te denken in plaats van alleen maar staan afserveren en de rondweg hartelijk buiten Leiderdorp te houden.
A. Goossens
22 november 2009
Allert wij kijken er verschillend tegen aan. Ik zie in het Collegestandpunt, wat wel actief mee denkt in de richting Leiden (sic) en als duidelijke punt in dit dossier ook de eenbaans Engelendaal.
Je fietst mee in de wettiging van de verkeersstromen.
Ik zie mij in het Oude Dorp afgesneden worden van alle voorzieningen omwille van een verbetering elders, zonder dat mijn offers worden meegewogen.
Vanuit Koudekerk een leuk project, maar als de consequenties zo dichtbij komen, reageer je anders.
Ik zie en hoor nog je afgrijzen in de raadszaal bij besluitvorming het SCC project vlak voor je deur, begin 2006 geloof ik.
Dagelijks wandel ik nu weer door mijn geboortestad Den Haag.
Eerst van huis naar Leiden CS, makkelijker en vaak vlotter dan de bus en ik kan het nog, dan met de trein naar Den Haag.
Met een omweg van CS wandel ik dan door de binnenstad, passage, Hoogstraat, Noordeinde en zo via de Archipelbuurt naar Bronovo.
Of rechtstreeks vanaf station Laan van Nieuw Oost Indie (nu de laan van NOI genoemd, ook in de spraak, afschuwelijk) door het Haagse Bos en de Van Alkemade Laan.
Mooie brede trottoirs, goed geplaveid, een genoegen.
En dat dus ook in het veen gebied.
Nee ik moet nog zien hoe ik zo snel mogelijk, zonder al te veel kleerscheuren hier weg kan komen. De eerste zeven jaar Koningshof en de eerste 10 jaar Hoofdstraat waren een genoegen, maar de herinnering daaraan wordt volledig overschaduwd door alles wat zo vanaf 2004 zich hier in dit dorp manifesteert.
Wouter
Wouter
23 november 2009
Ah, we hebben dus ook al dezelfde geboortestad! :)
Ik was jaren geleden al voorstander van een hand-in-hand insteek ten aanzien van regionale verkeerscirculatie. Ik wil je nog wel even mijn bijdrage in Cie 2 toesturen uit die tijd. Er was toen nog geen sprake van verhuizen uit Leiderdorp. Nimby was dus niet aan de orde.
Tegen het SCC was en ben ik omdat ik het een onwijs project vond en vind. Onnodig en bovendien financieel een aanslag. Bovendien volledig in strijd met de zogenaamde uitgangspunten van de stedenbouwkundige visie van Leiderdorp (Molkenboer). Ik was er niet tegen vanwege de ruimtelijke invulling op zich. Want het kon wat dat betreft alleen maar verbeteren op die locatie.
De torenflats was ik indertijd wel tegen. Daarin heb ik mij vergist. Heb ik Molkenboer toen ook gemeld. Ik vond dat uiteindelijk een aanwinst in plaats van een bedreiging.
Den Haag is de grootste dramastad van Nederland als het verkeer betreft. Heb er nog twee jaar vertoefd in de negentiger jaren. Woonde toen in Loosduinen. Iedere dag een complete crime om de stad in en uit te komen. Mooi voorbeeld van een inefficiente rondweg in een oud stedelijke omgeving.
Zoals ik al aangaf ben ik voor een geallieerde aanpak van de lokale infrastructuur. Maar niet voor de voorstellen van Leiden. Het probleem is dat Leiderdorp – ongelofelijk maar waar – Glasbeek als dossierhouder heeft. Dat terwijl die ook voor die portefeuille verantwoordelijk is binnen HR. Ongeloofwaardig en wat mij betreft bestuurlijk een belangenverstrengeling van formaat. De Leiderdorpse Raad steekt echter alleen maar in op negativisme. Afkammen zonder behoorlijke tegenvoorstellen. Leiderdorp laat zich op sleeptouw nemen en zichzelf op de achterhand plaatsen. Prima, want dan kost het ons niets. Zo redeneert men. Maar deze zaak is zwaarwegend. Dus een positieve edoch kritische benadering is nodig. Die is er over de gehele breedte van de Raad niet. Zoals zo vaak niet. Hoog tijd voor verkiezingen. Zoals ik begrijp over de volle breedte veel vernieuwingen in de Raad. Lijkt me verfrissend.
Waarom wordt het Oude Dorp afgesneden van voorzieningen? Ik zie dat in het geheel niet. Begrijp je niet in deze. Ook zie ik geen bezwaar tegen een tweebaans Engelendaal. Heel goed. Laat het transito verkeer maar omrijden en het bestemmingsverkeer via de enkele baan leiden. De Engelendaal moet dan wel efficient worden ingericht. Nu is het weliswaar tweebaans, maar een verschrikkelijk traject. Met name de kruising voor de provinciale weg is een gotspe. Veel slechter dan het nu is kan het niet.
A. Goossens
23 november 2009
In de laatste alinea bedoelde ik natuurlijk dat de Engelendaal nu vierbaans is …
A. Goossens
23 november 2009
Allert kom maar langs voor de beloofde borrels.
Ik had net een heel epose ingetypt en bij het submit comment trad er een storing op, dit verhaal doe ik niet opnieuw. Ben toch al uit mijn hum omdat ik tegenwoordig bij bus 48 gebruik moet maken van de pendel ter hoogte van het Rijnland, Vorige week 29 minuten wachten in de kou, vandaag 20 minuten in de zeikende regen. En dan lezen wat de vrolijke W4 informatiekrant ons voorschotelde. Ik loop tegenwoordig ongeveer 25% sneller van het station naar huis dan dat ik de bus neem! Ga droge kleren aantrekken. Kom op de borrel en dan ik je uitleggen en laten zien wat je in Koudekerk niet ziet.
Groet Wouter.
Oh ja Sjoerd, tijd voor een nieuw onderwerp lijkt me.
Wouter
23 november 2009
Heren Allert en Wouter,
Bijzonder boeiend “debat” geweest mag ik wel zeggen. En met mij veel meer als ik zo de reacties om mij heen hoor. Velen hebben het gevolgd.
Interessant en leerzaam. Zeker voor een groot aantal geïnteresseerden in dit onderwerp.
Bijzonder dank. Heb er van genoten.
Sjoerd Postma
24 november 2009
Wouter, ik doe (vrijwel) altijd even een rechtermuis klikje en copy voordat ik één van mijn standaard lappen tekst verstuur. Wel zo veilig.
We gaan binnenkort idd even borrelen. Gezellig koeterwalen over het Leiderdorpse en onze boeiende nationale geschiedenis. En natuurlijk even roddelen over Sjoerd P. :D
A. Goossens
24 november 2009